Плод нара, донет у Кину из Централне Азије пре више од 2.000 година, постао је визиткарта слободне трговине коју је покренуо Пут свиле.
Сок и вино од нара, донети на сајам први пут ове године, из Азербејџана, једног од главних произвођача воћа, привукли су пажњу учесника 7. међународног сајма Пута свиле који је завршена у понедељаку Сиану.
Овогодишњи сајам привукао је госте из преко 50 земаља и региона.
„Надамо се да ћемо искористити сајам као прилику да успоставимо дугорочну сарадњу са кинеским дистрибутерима“, рекао је Тејмур Надироглу, трговински представник у Амбасади Републике Азербејџан у Кини.
Истичући да две земље имају дугогодишњу сарадњу у области грађевинарства, енергетике, логистике и туризма, Надироглу је рекао да постоји огроман простор за повећање продаје азербејџанске хране и пића на кинеском тржишту у будућности.
На претходних шест издања Међународне изложбе Пута свиле учествовало је преко 10.000 страних излагача из преко 190 земаља, а укупна вредност потписаних уговора за стране инвестиционе пројекте премашила је 45,3 милијарде долара.
Кина је потписала више од 200 докумената о сарадњи са 152 земље и 32 међународне организације у оквиру иницијативе „Појас и пут“ (БРИ), који покривају 83 одсто земаља са којима Кина има дипломатске односе.
Све је уочљивија улога сајма као платформе, која омогућава партнерским земљама иницијативе „Појас и пут“ да се укључе у огромно, стално растуће кинеско тржиште.
Током округлог стола на сајму, Мирзахмедов Бобирјон Батирович, председник Узбекистанско-кинеског удружења за развој спољне трговине и инвестиција, рекао је да, иако се Узбекистан налази у залеђу Евроазије, обим трговине између Узбекистана и Кине премашио је 9 милијарди америчких долара у 2022. години захваљујући БРИ.
У међувремену, током овогодишњег самита Кина-Централна Азија, званично је почела изградња пројекта пристаништа у Казахстану, у складу са споразумом потписаним између Међународног трговинског и логистичког парка у Сиану и Казахстанске националне железничке групе.
Недавно су обе стране присуствовале инаугурацији пројекта логистичког терминала у Алматију, за који се очекује да ће додатно повећати оперативне капацитете теретних возова Кина-Европа.
„Пракса заједничке изградње БРИ показује да повезивањем евроазијског континента копненим и морским путевима, унутрашње подручје више није економска равница, већ водећа покретачка снага за развој“, приметио је Ванг Фан, ректор Универзитета иностраних послова.
Мао Сјуџи, потпредседник компаније „Хитачи енерџи Чајна“, рекао је да су тржишне могућности које нуди БРИ и глобална енергетска трансформација довеле до тога да производни погон „Хитачи енерџи“ у Сиану постане највећа светска база за производњу енергетских кондензатора, а њени производи се сада извозе у Европу, Сједињене Државе, Океанију и Африку, што је додатно повећало поверење компаније у кинеско тржиште.
Давит Мхитарјан, потпредседник Јерменско-кинеског партнерског центра, рекао је да је центар потписао меморандуме о разумевању стратешке сарадње са 57 кинеских владиних агенција, привредних и трговинских удружења и организација, а 28 пројеката сарадње је већ у току.
„Од учешћа у БРИ, обим трговине између Јерменије и Кине се скоро утростручио. Кина је наш други највећи трговински партнер. Веома смо оптимистични у погледу кинеског тржишта и његовог развојног потенцијала“, рекао је Мхитаријан.